Technologie místo papíru: Jsou na to všichni připraveni?
Od 1. ledna 2025 zavádí Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) plně digitalizovanou komunikaci mezi lékaři, zaměstnavateli a pojištěnci. Tato iniciativa, známá jako eDávky, má za cíl zjednodušit administraci dávek nemocenského pojištění a urychlit procesy. Pojištěnci budou nově dostávat notifikace elektronicky – prostřednictvím SMS nebo e-mailu.
Přestože digitalizace přináší řadu výhod, vyvolává také obavy ohledně jejího dopadu na seniory a nemajetné občany. Mnozí z nich nemusí mít přístup k moderním technologiím nebo dostatečné digitální dovednosti, což může vést k jejich vyloučení z nastaveného systému a tím i diskriminaci. Navíc zavedení nových systémů může přinést technické problémy, které by mohly zkomplikovat administrativní procesy a ztížit přístup k dávkám. Nedostatečná podpora pro ty, kteří nejsou zvyklí na elektronickou komunikaci, může vést k frustraci a zmatku.
ČSSZ si je vědoma těchto výzev a plánuje umožnit lékařům, zdravotnickým zařízením i zaměstnavatelům postupnou adaptaci na nové digitální procesy.
Co však občan, který je příjemcem poskytovaných dávek?
Aby byla digitalizace úspěšná a zahrnula všechny občany, je nezbytné zajistit dostatečnou podporu a školení pro seniory a nemajetné občany. To však upřímně není reálné. Zachování tradičních způsobů komunikace jako alternativy pro ty, kteří technologie nemohou nebo nechtějí používat, je klíčové pro zajištění přístupnosti práv plynoucích ze sociálního systému pro všechny.